• "A conflict between two disparate cultures." Indigenous Agency and Legal Narratives in the United States. The case of 'Lyng v. Northwest Indian Cemetery Protective Association.' 

      Evju, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-16)
      In 1988, the United States Supreme Court denied the Yurok, Karuk, and Tolowa tribes constitutional protection of ‘High Country,’ a sacred area in danger of being destroyed by the government. The dispute, known as Lyng v. Northwest Indian Cemetery Protective Association, became infamous for its detrimental effects on legal protection of Native American religious beliefs and practices. This thesis ...
    • Undervisning om samiske temaer i skolen - betydninga av kompetanse og urfolksperspektiv for en inkluderende praksis 

      Evju, Kristin; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-26)
      Skolen legger føringer for undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter. I denne artikkelen undersøker vi erfaringer med disse temaene gjennom intervjuer med lærere fra seks ulike skoler i Norge; tre i Nord-Norge og tre på Østlandet. Lærernes praksis påvirkes av samspillet mellom blant annet læreplaner, læremidler, stedstilhørighet og perspektivering. Disse kan forstås som ...
    • Urfolk og nasjonale minoriteter som tema i samfunnsfag 

      Olsen, Torjer Andreas; Evju, Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK2020) er urfolk og nasjonale minoriteter blitt løfta som temaområde i skolen. I dette kapittelet ser vi på hvilken plass samene og de nasjonale minoritetene har i overordna del og i samfunnsfaglæreplanen, og diskuterer hva dette har å si for undervisninga i samfunnsfag. Kapittelet har to hoveddeler. For det første undersøker vi læreplanen ut fra hva den sier om ...